Przejdź do menu Przejdź do treści

mgr Katarzyna Lichtańska

Katedra Etyki i Interdyscyplinarnych Badań nad Niepełnosprawnością

katarzyna.lichtanska@up.krakow.pl

tel: 12 662 6633

pok: 102

publikacje:

https://tiny.pl/94x4v

Magister

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: pedagogika

 

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

III rok PS (WWR)
Studia stacjonarne
Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju języka i mowy małego dziecka
Zajęcia praktyczne 2×10 godz – 20 godz (zdalnie)

III rok PS (EiRUzNI)
studia niestacjonarne
Diagnoza w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną
Audytorium 1x 16 godz. (6 zdalnie, 10 stacjonarnie)

Razem: 36 godz. (26 zdalnie, 10 stacjonarnie)

 

Dorobek naukowy:

Neurologopeda, pedagog specjalny pracujący z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i komunikacji językowej. Zainteresowania badawcze oscylują wokół zagadnień funkcjonowania poznawczego dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, terapeutycznej funkcji zabawy i roli rodziców w procesie oddziaływań terapeutycznym ich dziecka. Swoje kompetencje doskonali na kursach związanych z neuroedukacją i technikami neurodiagnostyki.

  1. Lichtańska K. (2021), Jak mózg uczy się w zabawie?, W: Zabawa w ocenie rozwoju małego dziecka : Konteksty teoretyczne i praktyczne, 1. rok życia / redakcja E. Lubińska-Kościółek, T. Cierpiałowska, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  2. Lichtańska K., Cygan B. (2020), School Skills of Digital Natives in the Context of Functional Illiteracy, Przegląd Pedagogiczny, 1/2020, nr 1, s. 254-267.
  3. Lichtańska K. (2020), Funkcjonowanie i edukacja wysokofunkcjonującego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu – studium przypadku, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 13/202013, s. 5-16
  4. Lichtańska K. (2019), Opinie rodziców na temat jakości współpracy oraz wsparcia uzyskiwanego w procesie terapeutycznym ich dziecka z niepełnosprawnością : raport z badań, Kwartalnik Pedagogiczny, 2/2019, s. 271-283.

 

Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:

Prowadzi zajęcia o tematyce związanej z rozwojem komunikacji i mowy dziecka z zaburzonym rozwojem oraz metodyką pracy terapeutycznej. Korzystając z doświadczeń zawodowych prezentuje rozwiązania praktyczne dotyczące postępowania metodycznego i schematów postępowania wobec dziecka z niepełnosprawnością. Swoje kompetencje doskonaliła na kursie dydaktyka szkoły wyższej organizowanym przez Uniwersytet Pedagogiczny oraz na licznych szkoleniach dotyczących neurodydaktyki i grywalizacji. Pełniła funkcję opiekuna studentów i opiekuna praktyk na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.